Fietskettingen
Wil je meer weten over fietskettingen?
Alle fietsen gebruiken een aandrijvingssysteem met een metalen ketting die de pedalen verbindt met het aandrijvende achterwiel. Deze zorgt voor de voortstuwende beweging. De kracht wordt uitgeoefend door de fietser die, door middel van pedalen en crankstellen gemonteerd op kettingbladen, een ketting aandrijft die een kracht overbrengt op de tandwielen. Deze bewegen op hun beurt het achterwiel .
Tegenwoordig zijn er veel verschillende merken, modellen en kwaliteiten van fietskettingen. Dit kan de keuze voor een juiste vervanging erg verwarrend maken. Moderne aandrijvingen hebben 8, 9, 10 en zelfs 11 versnellingen. In deze gevallen zijn de meest geschikte kettingen meestal van respectievelijk 7-8, 9, 10 en 11 versnellingen. De lengte van een ketting is afhankelijk van het aantal versnellingen, wat ook van invloed is op het type derailleurs dat je nodig hebt. De breedte is ook een factor die varieert in kettingen, afhankelijk van het aantal versnellingen, waarbij de breedte kleiner wordt naarmate het verschil tussen de tandwielen kleiner wordt.
Voordat je een ketting koopt, is het belangrijk om te controleren of deze compatibel is met de kettingbladen en tandwielen van de fiets. Kettingen verschillen namelijk afhankelijk van het aantal versnellingen.
Het is erg belangrijk om smeermiddelen te gebruiken om de ketting in goede staat te houden, zodat de wrijving van de ketting met de tandwielen de materialen niet beschadigt. Als deze onderdelen niet regelmatig worden gesmeerd, zullen ze uiteindelijk slijten en zal hun levensduur aanzienlijk korter zijn.
De beste manier om een ketting te smeren is om de vloeistof op elke schakel aan te brengen terwijl je de pedalen beweegt, zodat de ketting over de kettingbladendraait. Als we de olie rechtstreeks op de tandwielen aanbrengen, kunnen de achterremmen beschadigd raken (als ze schijfremmen zijn) en volledig onbruikbaar worden.
Het grootste probleem van de ketting, naast vuil, is het uitrekken ervan. Dit gaat sneller bij kettingen waarbij wordt geschakeld en hoe meer uitgelijnd de ketting werkt. Doordat de ketting zijdelingse krachten ondervindt vanwege de niet-uitlijning met het voorblad en het tandwiel, worden de krachten op de assen en rollen van de ketting groter, wat slijtage veroorzaakt. Omdat een oude ketting langer is dan nodig, passen de schakels niet goed tussen de tanden van het tandwiel. Dit kan betekenen dat bij het aandrijven slechts één naaf (de eerste) de kracht overbrengt van het kettingblad naar de ketting. Dit veroorzaakt het verspringen van de tanden en dan is het raadzaam om de ketting te vervangen.