Fietsonderdelen
WIL JE MEER WETEN OVER FIETSONDERDELEN?
De fietsonderdelen zijn van essentieel belang voor een fiets. De belangrijkste fietsonderdelen van een fiets zijn de aandrijving, wielen, remmen, sturen, vorken en schokdempers, zadels en banden. Een aandrijfgroep bestaat uit de ketting, derailleurs, kettingbladen, crankstel en cassette, waarmee de fietser de overbrengingsverhouding kan aanpassen aan verschillende terreinomstandigheden en gewenste snelheden.
De fietswielen zijn ontworpen om het gewicht van de fietser te ondersteunen, tractie te bieden, sturen mogelijk te maken en bij te dragen aan de algehele prestaties van de fiets. Afhankelijk van het aantal spaken dat het wiel heeft, zal het lichter of zwaarder zijn. Hoe lichter het wiel, hoe sneller de wegligging en hoe groter de acceleratie. Over het algemeen zijn racefietsen gericht op snelheid en daarom gebruiken ze lichte, dunne wielen met een smallere band dan een gewone fiets. Mountainbikes daarentegen moeten tegen een stootje kunnen, omdat het terrein onregelmatiger is en daarom zijn de wielen breder, zwaarder en hebben ze dikkere buitenbanden.
De vering is een fietsonderdeel dat voornamelijk wordt gebruikt op MTB-fietsen om trillingen en schokken op te vangen bij het rijden op onregelmatige terreinen. Er zijn twee soorten vering, de voorvering of vork en de achtervering of schokdemper. De vork bevindt zich op het voorwiel van de fiets en heeft als functie het absorberen van schokken. Het geeft de fietser ook een betere controle doordat het voorwiel in contact blijft met de grond. De schokdemper bevindt zich op het achterwiel en handhaaft het evenwicht op ruig terrein, verbetert de tractie en controle van de fiets.
De remmen zijn een essentieel fietsonderdeel waarmee je de snelheid van de fiets kunt verminderen of stoppen wanneer dat nodig is. De belangrijkste functie is het bieden van controle en veiligheid aan de fietser, zodat hij of zij effectief kan stoppen en aanrijdingen of ongevallen kan voorkomen. Er worden verschillende soorten remmen gebruikt op fietsen. De meest voorkomende zijn de remschijven, die worden gebruikt op MTB-fietsen en hoogwaardige racefietsen. Schijfremmen gebruiken metalen schijven die in het midden van de wielen zijn gemonteerd en remklauwen die de remblokken tegen de schijven drukken om de fiets tot stilstand te brengen. De remblokken zijn een ander type remmen die druk uitoefenen op de fietsvelgen om wrijving te genereren en de fiets te stoppen of af te remmen.
Het fietsstuur wordt gebruikt om de richting van de fiets te controleren en een steunpunt voor de handen van de fietser te bieden. Het stuur is verbonden met de voorvork van de fiets en stelt de fietser in staat om het voorwiel te draaien, zodat deze daarmee de richting kan bepalen. Sturen zijn er in verschillende stijlen, vormen en materialen, zodat fietsers het type stuur kunnen kiezen dat bij hun rijstijl en persoonlijke voorkeuren past. Voorbeelden van verschillende type sturen zijn het rechte stuur, het racefietsstuur of het MTB-stuur.
De stuurpen van de fiets is het onderdeel dat het stuur verbindt met het frame van de fiets via de stuurbuis van de voorvork. De stuurpen stelt je in staat om de hoogte van het stuur aan te passen, wat resulteert in een verandering van de lichaamshouding. Over het algemeen zijn stuurpennen gemaakt van carbon of aluminiumlegeringen. Bij het kopen van een stuurpen moeten twee essentiële parameters in overweging worden genomen: de hoek en de lengte. De hoek of de helling heeft invloed op de controle over de fiets. Hoe groter de hoek, hoe rechter je houding en hoe veiliger en gecontroleerder je afdalingen. Hoe smaller de hoek, hoe meer je achterover leunt op de fiets, wat gunstig is voor het beklimmen van steilere hellingen. De lengte is gerelateerd aan de flexibiliteit van de fietser. Meer flexibele personen moeten kiezen voor langere stuurpennen, vooral bij MTB-fietsen.
Het zadel van de fiets is de plek waarop de fietser zit tijdens het trappen. Het zadel maakt het de fietser mogelijk comfortabel te zitten tijdens langdurige ritten. De vorm en het ontwerp zijn gekozen om ongemak en vermoeidheid tijdens het fietsen te minimaliseren. Het zadel ondersteunt het gewicht van de fietser tijdens het trappen. Het moet voldoende stevig en robuust zijn om de fietser veilig en comfortabel te houden.
De pedalen van een fiets zijn de onderdelen onderaan het fietsframe waar de fietser zijn voeten plaatst om de benodigde kracht toe te passen om de wielen te laten draaien. Er zijn verschillende soorten pedalen, elk ontworpen voor verschillende fietsstijlen en voorkeuren. De meest voorkomende types zijn de platformpedalen, de pedalen met schoenplaatjes en de klikpedalen voor mountainbikes.
De crankstellen van een fiets zijn fundamentele componenten van het aandrijfsysteem dat zich bevindt aan de onderkant van het frame van de fiets. Ze zijn ontworpen om de lineaire beweging van de pedalen om te zetten in een roterende beweging die de ketting aandrijft en het achterwiel laat draaien. De crankstellen zijn de verbinding tussen de pedalen en het kettingblad. Wanneer een fietser kracht op de pedalen uitoefent door ze naar beneden te drukken, laten de crankstellen het kettingblad draaien. Hierdoor wordt de kracht van de fietser overgebracht op de ketting, waardoor de fiets vooruit wordt gedreven.
De buitenbanden van een fiets zijn de rubberen onderdelen die de wielen van een fiets bedekken. Fietsbanden hebben een profiel dat varieert afhankelijk van het type fiets en het terrein waarop de fiets wordt gebruikt. De keuze van fietsbanden kan de algehele prestaties van de fiets aanzienlijk beïnvloeden. Verschillende soorten banden zijn geschikt voor verschillende soorten fietsen, zoals racefiets, MTB, cyclocross of hybride fietsen.