Patagonia
Patagonia is niet zomaar een bedrijf. Ze ontwerpen en fabriceren de beste producten voor klimmen, surfen, vissen, skiën, hardlopen... en het dagelijks leven, maar ze zijn in deze business om meer dan alleen winst te maken. Alles begint met het analyseren van de producten die het merk produceert, hun activiteiten, de toeleveringsketen en Patagonia als merk zelf, terwijl het tegelijkertijd maatregelen neemt om de afvalproductie van de fabricageketen, de koolstofvoetafdruk en het gebruik van chemicaliën te verminderen.
Patagonia werd in 1973 geboren in Californië. De oprichter, Ivon Chouinard, realiseerde zich al snel dat er behoefte was aan aan duurzamere en weerbestendige kleding voor het klimmen. Hij heeft zich altijd laten leiden door een zeer transparante filosofie: "Elk kledingstuk dat we maken moet duurzaam, functioneel en zo veelzijdig mogelijk zijn. Het moet ook licht, flexibel, comfortabel en gemakkelijk te onderhouden zijn. En dit alles met een minimaal gebruik van natuurlijke hulpbronnen"
Sinds 1985 heeft hij via 1% For The Planet meer dan 100 miljoen dollar gedoneerd aan non-profitorganisaties die strijden voor de bescherming van de planeet. In 1993 begon hij producten te maken met gerecycled polyester (als eerste outdoorfabrikant). Tegenwoordig is bijna 70% van de gebruikte materialen gerecycled (in volume) en is het merk met de meeste producten met het Fair Trade certificaat.