Ritchey
Tom Ritchey blijft president en hoofdontwerper van Ritchey, een merk dat al in meer dan 40 landen wordt gedistribueerd. Tijdens het trappen krijg je vaak inspiratie, waardoor ideeën ontstaan die je vervolgens als driedimensionale beelden in je hoofd verwerkt. Dit wordt gevolgd door de creatie van eerste conceptmodellen, waarvan er vele zijn gemaakt door metaalschroot en buizen aan elkaar te lassen. Dit komt allemaal heel natuurlijk over voor iemand die als tiener fietsframes leerde bouwen en die enkele van de eerste frames en componenten voor de mountainbikewereld ontwierp in de jaren 70. Elk jaar begeleidt Tom de innovatieafdeling zowel bij het vinden van subtiele verbeteringen aan bestaande producten en bij het ontwikkelen van nieuwe producten.
Tekeningen en eindige-elementenanalyse zijn geweldige hulpmiddelen bij het ontwerpen, maar Ritchey is altijd bereid om nieuwe ontwerpen in de echte wereld te testen. Ze hanteren strenge normen bij crashtests, wat betekent dat voordat een nieuw ontwerp op een testfiets wordt gezet, het al structureel is getest. Zodra een product alle structurele tests heeft doorstaan, moeten prototypes bestand zijn tegen het rigoureuze gebruik van zowel amateur- als professionele wielrenners, inclusief door Ritchey gesponsorde wielrenners over de hele wereld.
Bij Ritchey geloven ze dat de nieuwste techniek alleen nuttig is als het echt voordeel oplevert voor gebruikers. Flitsende producten of het gebruik van dure materialen en productieprocessen zijn nooit het uiteindelijke doel van Ritchey geweest. Daarom is "Logica" altijd het beste woord geweest om Tom Ritchey's verfijnde benadering van componentontwerp te onderscheiden.